sunnuntai 20. lokakuuta 2013

Joitain ruokia Liten ajalta

Kolme viikkoa Liteä on jo takana! Vau! Aika on mennyt tosi nopeasti ja helppoa on ollut. Aiemmin olen jo kirjoittanut, että ruokavalio ei ihan kauheasti poikkea siitä miten aiemmin söin, mutta hiilareita  on jonkin verran enemmän. Muuten on kuitenkin ollut tosi helppoa tehdä ruokaa ohjeiden mukaisesti ja syödä saa melkein mitä vaan :) Vähän toki pitää soveltaa ruoanlaitossa ja vanhoja tapoja korvata uusilla, mutta ruoasta saa tosi monipuolista kuin vaan mielikuvitus antaa myöden! :)
 
Laitan tähän alle jotain ruokia mitä olen tehnyt.  Tarkempia  reseptejä en voi laittaa, koska muuten paljastaisin liian tarkkaan Liten ruokavalio-ohjeet. Ruoat ovat kuitenkin niin helppoja, että kuka tahansa osaa jo kuvien perusteella tehdä samoja :)
 
Aamupuuro on parasta! :) Aamiasestakin saa tehtyä monia variaatioita, mutta mä olen nyt jämähtänyt tähän: kaurapuuroa, maitorahkaa ja mansikkaprotskua kattilassa sekaisin, lautselle lisäksi marjoja, kanelia ja kookosöljyä. Toimii!
 
Tämä nyt on ehkä tylsin ja huonoin mun "uusista" ruoista:
Vähän niin kuin pasta bolognese munakoisolla ja raejuustolla.
Heitin nuo kaikki ainekset kerroksittain uunivuokaan.
 



Riisin keitin porkkanan, parsakaalin ja kukkakaalin kera ja
maustoin mm. inkiväärillä ja kurkumalla, että sain tuon keltaisen värin ja
ihanan lämpimän maun! Broilerin jauhelihan  joukkoon heitin mm.  tomaattipyrettä,
sipulia, chiliä ym. levitin suorakulmion muotoon, täytin herkkusienillä ja 

laitoin rullaksi. Folio päälle ja uuniin.
 

Tässä on  sama broilerinjauhelihataikina kuin edellä. Oon tykästynyt tuohon, että laitaa tomaattipyrettä broilerin jauhelihan joukkoon. Riisi keitetty parsakaalin kera.

 
 

Oon nyt tehnyt viikottain näitä munakoisohampurilaisia. Laitan uunipellille munakoisoviipaleet, tomaattiviipaleet niiden päälle ja maustan ne. Lisäksi samalle pellille pelkästä jauhelihasta tehtyjä  pihvejä jotka maustan hyvin. Tässä kuvassa on lisäksi porkkanalohkoja, normaalisti käyttämäni bataatit tai perunat oli loppu jääkaapista.
 

 

Eilenkin tein munakoisohamppareita. Niin juu,
laitan uunipellille myös nuo sipulirenkaat
jauhelihapihvien päälle, nami! :) Lisäksi lohkoperunoita.

 
 
Täytettyjä paprikoitakin oon tehnyt. Lisukkeena
tylsästi parsakaalta ja kokonainen tomaatti :D
 
 


Tämä on mun vanha broilerikeittoresepti. Reseptiä muutin paremmin Liteen sopivaksi, mutta alkuperäisen reseptin ainesosat on tässä:Tähän tulee siis riisiä (keitetään liemikuution kanssa), 2 sipulia, valkosipulia, kanelitanko, 4 laakerinlehteä, inkivääriä, broilerin fileetä suikaleina,  pussi herne-maissi-paprikaa, purkki creme fraichea, kurkumaa,sitruunamehua. Ihana tuoksu valtaa keittiön! :)

 

Tämä uusi kokeilu nousikin heti mun lemppariksi! Tässä on kans perusbolognesekastike, bataattia viipaleina, kasviksina paprikaa, purjoa ja kesäkurpitsaa. Ladoin kerroksittain uunivuokaan ja vielä raejuusto päälle.NAMI!!!
 


 
Tässä on  mun tämän päivän ruoka. Keitin riisiä ja porkkanaa, maustoin mm. kurkumalla ja korianterilla, että sain keltaisen värin. Paistoin broilerit pannulla vedessä ja lisäsin mm. currya, inkivääriä, kurkumaa, suolaa, mustapippuria. Kasviksiksi vielä pilkoin sipulia, valkosipulia, tuoretta inkivääriä, chiliä, parsakaalta ja kesäkurpitsaa. Kaikki sekaisin uuni vuokaan ja päälle suolatonta kasvislientä. Hyvää tuli, mutta mausteetoli aika tujut! :) Ehkä mä alan tässä tottumaan...
 


Sellaisia pöperöitä muunmuassa on tullut väännettyä näiden kolmen viikon aikana! Kivaa on taas kokeilla uutta ja vähän soveltaa vanhoja reseptejä. Seitsemän viikkoa vielä aika opetella tekemään näiden ruokavalio-ohjeiden  puitteissa uusia juttuja.

Nyt mä meen vielä iltateelle ja syömään iltapalaa. Fastin Recovery & Protein patukat on niin hyviä! Mulla odottaa siellä tuo mansikka-hasselpähkinä. Tykkään myös tuosta Creme Caramelista. Nyt vasta kun googlettelin tätä kuvaa, niin huomasin, että näistä on myös kolmas vaihtoehto Peanut Caramel. En ole kaupoissa sitä nähnyt, joten pakko laittaa netistä tilaukseen! :) Sen täytyy olla taivaallista!! :)

Kuva: Triathlonhaaste.fi
 


Mukavaa alkavaa viikkoa ja hyvää yötä! :)

- Tiina -

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti