keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Hyvinvointia vyöhyketerapiasta?

Tänään oli vihdoin päivä, jolloin oli aikani vyöhyketerapiaan. Jo astuessani sisään Wasa Wellnessiin, tunsin rauhan laskeutuvan ympärilleni. Nyt oli minun aikani keskittyä itseeni ja unohtaa muun maailman hektinen elämä.

Kuva: Pinterest

Varasin ajan vyöhyketerapiaan niska-hartia- sekä vatsavaivojeni takia. Miksi vyöhyketerapiaan, eikö näistä vaivoista pitäisi mennä perinteiselle lääkärille? Lääkäri antaisi minulle jumittuneisiin hartioihin Sirdaludia (mitä olen tähän juuri saanut) ja vatsavaivoihin kehottaisi syömään maitohappobakteereja (mitä syön jo joka päivä). Lääkäri kuittaisi hyvät korvaukset antamastaan "palvelusta" ja minä saisin hetken helpotuksen vaivanneisiin oireisiin.

Kiinalaisessa lääketieteessä ihminen huomioidaan kokonaisuutena, hoidetaan ihmistä, ei oiretta. Tämän päivän sessiosta noin tunti meni haastatteluun/keskusteluun minun vaivoistani. Sain vinkkejä ruokavaliooni, joka osittain on hyvässä kunnossa, mutta huomasin, että paljon on vielä tehtävää. Liten ruokavaliossa huonoksi nousi iso hiilihydraattien määrä sekä maitotuotteiden osuus ruokavaliosta. Lihan syöminen on ok, mutta enemmän kannattaisi käyttää soijapohjaisia tuotteita. 

Tämän tarkemmin en kerro mitä konkreettisia vinkkejä sain, sillä neuvot on minulle minun vaivoihini suositeltuja eivätkä välttämättä sovi kaikille. Ja luonnollisesti minä maksoin/maksan omasta hoidostani aika paljon rahaa, enkä halua ilmaiseksi näitä vinkkejä muille jakaa :) Googlettamalla kiinalaisesta lääketieteestä löytynee varmastikin paljon mielenkiintoista vaihtoehtoista tietoa kehon tasapainon edistämiseen.

Ruokavaliokeskustelun jälkeen sain mennä pötköttelemään hoitopöydälle ja jalkapohjieni heijastuspisteitä käsittelemällä. Itse keskityin hengittämiseen ja mielikuvaharjoitteluun. Tämän jälkeen vatsaani, nilkkoihini ja jalkateriin laitettiin yhteensä kuusi akupunktioneulaa. Kun neula lävisti ihon, tuntui pientä kipua mutta se meni ohi saman tien. Onneksi olin ilman silmälaseja, niin en edes nähnyt niitä :)

Kuva: Pinterest
Vyöhyketerapeutti vielä teki sykkeestäni pulssidiagnoosin. Hän hieroi molempia korvalehtiäni, sillä niissä on myös paljon heijastuspisteitä. Vasempaan korvalehteeni laitettiin vielä magneetteja, näiden pitäisi auttaa niskavaivoihini. Vasen korvalehti on ollut tuon jälkeen magneettien kohdalta koko päivän kipeä. Poistuukohan ne niskavaivat nyt korvanlehteni kautta? :)

Kuva: Pinterest

Tietenkin näiden varsinaisten hoitojen lisäksi keskustelimme elämästäni, onko minulla ollut taakkaa tai muita ongelmia elämässäni. Henkinen hyvinvointi heijastuu suoraan kehon ja sisäelinten toimintaan. Ihminen on siis tosiaankin kokonaisuus, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jatkossa aion entistä enemmän kuunnella omaa kehoani ja mieltäni. Tehdä elämässäni niitä asioita, jotka tekevät minulle hyvää, jotka ravitsevat kehoani ja sieluani. Joogata. Iloita elämästäni. Rakastaa. Keskittyä hetkeen. Huolehtia omasta hyvinvoinnistani.

Kuva: Pinterest







- Tiina -

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti