sunnuntai 20. huhtikuuta 2014

Ruoka-aineita jotka puhdistavat kehoa + Nyt -20 % ale Hyvinvoinnin tavaratalosta

Kiinalaisen lääketieteen mukaan keväällä pitäisi suorittaa maksan puhdistus. Olin pari viikkoa sitten kuuntelemassa luentoa aiheesta, kuten kirjoitin tässä kirjoituksessa. Kirjoitan nyt vähän tarkemmin tuon tilaisuuden annista. Ennen puhdistusta pitää saada suolisto, PH-tasapaino ja insuliinitasapaino kuntoon. Puhdistuksen saa suorittaa vain terveet ihmiset, vakavasti sairaille ihmisille puhdistusta ei suositella.

Kirjoitan tähän vähän vinkkejä, mitä kannattaa välttää ja mitä tuotteita kannattaa käyttää apuna noiden tasapainojen saavuttamisessa ja sitten varsinaisessa puhdistuksessa. Itse laitoin juuri näitä tuotteita tilaukseen Hyvinvoinnin tavarataloon, koska huomasin, että sieltä saa vielä huomiseen 21.4. asti 20 % alennusta koodilla PAASIAINEN2014. Nyt on siis hyvä aika tilata vaikka kevääseen sopivaan puhdistuskuuriin sopivia tuotteita.

(sisältää mainoslinkkejä)




Suoliston hyvinvointiin

Kevään puhdistuskuurissa tärkeää on saada ennen varsinaista puhdistuskuuria suolisto kuntoon. Tätä varten pitäisi saada antibiootit, valkoinen vilja ja sokeri poistettua. Myös hiivaa ja turvotusta aiheuttavat ruoat pitäisi jättää pois, kuten maito. Suolistossa kytevän hiivan poistoon auttaa mm. greipinsiemenuutetta sisältävä Candida Forte. < linkissä lisää tietoa hiivan aiheuttamista ongelmista suoliston ja kehon hyvinvoinnille.
Suolisto kaipaa myös kuituja ja chia-siemenet ovatkin hyviä kuidun lähteitä. Kuitujen lisäksi chia-siemenet sisältävät paljon muutakin hyvää, niistä kirjoitin lisää tässä kirjoituksessa.

Myös Lepicol tekee hyvää suolistolle, se sisältää kuituja ja maitohappobakteereja. Lepicol säätää suolen toimimaan säännöllisesti, olipa kyse löysästä tai kovasta vatsasta. Lepicol sisältää psylliumia, joka imee toksisia aineita kehosta. Lepicolia pitäisi käyttää illalla, 2 tl paisuttaa vedessä ennen käyttöä.

Myös magnesium on tärkeää suoliston hyvinvoinnille. Gluteeni aiheuttaa monille ongelmia suoliston kanssa, joten sitä kannattaa välttää. Myös valkosipuli ja salvia tekevät suolistolle hyvää.


Insuliinitasapaino

Insuliinitasapaino on tärkeä maksan kannalta. Jos keho saa liikaa insuliinia, voi syntyä insuliiniresistenssi joka edistää rasvamaksan kehittymistä. Nykyään jopa alakouluikäisillä lapsilla tavataan rasvamaksaa. Aamiaista pitäisi syödä joka aamu. Jos aamulla ei tee mieli aamupalaa, voi päätellä, että maksa ei ole kunnossa. Aamiaiselta pitäisi kuitenkin jättää pois nopeat insuliinia stimuloivat hiilihydraatit. Päivän aikana pitäisi syödä säännöllisesti, eikä aterioiden yli saa hyppiä. Yhden ison aterian syöminen on huono idea, vaan parempi olisi syödä useita pienempiä aterioita päivässä. Hiilihydraatit olisi parasta jättää treenin jälkeiselle aterialle (siis illalle), jolloin hiilarit menevät suoraan kehon palautumiseen ja rakennusaineeksi. Kun päivän aikana syö vähemmän hiilareita, pysyy keho vireämpänä koko päivän. Makeutukseen kannattaa sokerin sijasta käyttää esimerkiksi steviaa, hunajaa, kuivattuja hedelmiä tai vaikkapa agavesiirappia.

PH-tasapaino

Hapan keho johtaa kehon stressitilan syntyyn. Keho käyttää kalsiumia kehon ph-tasapainon ylläpitämiseen ja jos keho on liian hapan, niin myös kalsiumin kanssa voi tulla ongelmia. Hapan kerryttää myös rasvaa, se kapseloi rasvapallukoita, joten myös selluliitti on seurausta liian happamasta kehosta. Jos PH-tasapaino on kunnossa, niin rasvakin alkaa palamaan kehosta. 

PH-tasapainon kannalta kahvi pitäisi pitää minimissä. Se happamoittaa kehoa, ja kahvin vaikutusta on vaikea korvata emäksisellä ruoalla. Myös alkoholi, virvoitusjuomat (esim. coca-colan ph on 3!) ja energiajuomat ovat kehoa happamoittavia. Myös liika punainen liha happamoittaa, erityisesti possu.

Tumman vihreät vihannekset ja yrtit emäksisöi, joten niitä kannattaa käyttää liioitellen. Myös siemenet ovat emäksisiä. Myös kookos ja avocado ovat hyviä. Myös sitruuna on emäksinen happamasta maustaan huolimatta, ja se stimuloi sapen toimintaa. Sappea stimuloimalla voidaan poistaa rasvaa kehosta. Sitruunaa kannattaisikin käyttää aamulla veteen puristettuna. Myös tyrni ja muut marjat, esimerkiksi jauheina (tyrnijauhe) ovat hyviä ph-tasapainon kannalta.

Tässä on mielenkiintoinen kirjoitus ph-tasapainosta: http://www.huippukuntoon.fi/ravitsemus/oletko-liian-hapan.

Puhdistus

Kun edellä mainitut asiat ovat kunnossa, voidaan siirtyä maksan puhdistukseen. Edellä opittuja ruokavalio-ohjeita noudatetaan edelleen. Puhdistuskuurin aikana pitäisi syödä kasviproteiineja, esimerkiksi hampun siemeniä, papuja, herneitä, luomusoijaa, tofua, soijarouhetta, soijapapuja. Puhdistuksen aikana ei syödä lihaa, kalaa ja hieman kanaa voi syödä. Ruoka pitää pureskella hyvin, sillä sylki aloittaa ruoansulatuksen. Siemeniä on hyvä käyttää ja viherjauheita, esimerkiksi vehnänoras, chlorella ja spirulina ovat hyviä viherjauheita. Leviä sisältäviä viherjauheita kannattaa varoa kilpirauhasen liikatoiminnan kannalta. Aterioiden välillä pitää juoda paljon huoneenlämpöistä vettä (ei kylmää!). Lisäksi lämpimät juomat, yrttiteet, inkivääritee ja pakuri ovat hyviä juomia puhdistuskuurin aikana. Maksaan vaikuttavia kasveja yrttejä ovat maarianohdake (ei saa käyttää yli 2 vkoa), teenä piparminttua, fenkolia, koivunlehtiä. Voikukanlehtiä voi käyttää esimerkiksi lisäämällä salaattiin muutama lehti.
Puhdistuksen aikana ei suositella rankkaa liikuntaa, mutta ulkoilu raittiissa ilmassa sekä jooga tekee hyvää keholle ja mielelle. Tärkeää on poistaa myös stressitila kehosta, sillä adrenaliini ja stressihormoni kortisoli ei anna kehon puhdistua. Illalla olisi hyvä tuulettaa makuuhuone kunnolla, ummehtunut ilma on huono puhdistumisen kannalta. Hyvät yöunet ovat tärkeitä, sillä yö on maksan puhdistuksen aikaa. Aamulla iho kannattaa kuivaharjata pehmeällä harjalla varpaista sydämeen päin. Harjaus aamulla poistaa kuona-aineita kehosta.

Oma puhdistautumiseni

Itse yritän tällä hetkellä alkaa valmistautumaan puhdistukseen, eli pyrin ensin saavuttaaman nuo tasapainot, ph-tasapainon kanssa minulla lienee eniten tekemistä. Tällä viikolla olen syönyt sokeria, mutta nyt pyrin taas olemaan ilman. Lisäksi gluteeni on pois, maitotuotteet vähemmällä. Punaista lihaa yritän taas välttää ja lisätä kasviproteiinien käyttöä. Tummanvihreitä vihanneksia yritän syödä joka päivä, vähintäänkin noiden viherjauheiden muodossa. Yritän juoda aamuisin veteen puristettua sitruunaa. Vuoden alussahan söin Detox-oppien mukaisesti (blogikirjoitus tässä), mutta nyt opin, että puhdistus pitäisi tehdä nimenomaan keväällä maksan aikana, eikä talvella vuoden kylmimpänä aikana. Eli nyt palailen jälleen samaan ruokavalioon.

Kuva: Pinterest
 
- Tiina -

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti