perjantai 18. huhtikuuta 2014

Nopeat kookos-kaurakeksit (G, L)

Minulle tarjottiin kyläillessä kaurakeksejä, niitä perinteisiä voita ja sokeria sisältäviä, tosi hyvänmakuisia ja rapeita keksejä. Respetiä kysellessäni mietin heti, miten voisin keksit valmistaa itselleni tyypilliseen tapaan, gluteenittomina ja ilman voita ja sokeria.

Ensimmäinen kokeiluerä onnistui heti, makua ei erottanut minulle kylässä tarjotuista, vaan olin tosi positiivisesti yllättynyt keksien mausta.

Kookos-kaurakeksit

0,75 dl kookosöljyä sulatettuna
1 rkl agavesiirappia
2 dl kaurahiutaleita
1 rkl kookoshiutaleita
1 rkl mantelijauhoa
1 tl psylliumia
1 kananmuna

Laita uuni lämpenemään 225 asteeseen. Sulata kookosöljy vesihauteessa. Sekoita agavesiirappi öljyn joukkoon. Sekoita toisessa kulhossa kuivat aineet keskenään. Sekoita öljy-siirappiseos kuiviin aineisiin. Lisää joukkoon kananmuna ja sekoita. Laita taikinasta kukkurallisen ruokalusikan verran taikinaa leivinpaperin päälle ja painele ohuiksi kekseiksi. Paista uunissa 5-10 minuuttia. Keksit voi syödä myös lämpiminä mutta parhaimmillaan ovat jäähtyneinä.


- Tiina -

2 kommenttia:

  1. Onkohan psyllium välttämätön, koska eihän kaurakeksit vaadi niinkään sitkoa eikä kuohkeutta?
    Menee kyllä kokeiluun. :)
    M

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva! :) Ei varmaan ole välttämätön. V on sitä mieltä, että psylliumia vaan kaikkeen jonka pitää yrittää pysyä kasassa joten mä oon alkanut käyttää sitä monessa :D Onnistuu varmasti ilman sitäkin! :)

      Poista