perjantai 10. tammikuuta 2014

2 viikkoa Jenkeissä lihomatta - miten söin matkalla?

Oltiin Jenkeissä reissussa pari viikkoa 15.-28.12.2013. Ihme ja kumma, onnistuin olemaan lihomatta tuon matkan aikana vaikka se ei ollut edes tavoitteeni. Olin varautunut pariin ylimääräiseen "matkakiloon". Tosin liikuttiinhan me kyllä paljon, matkan kuntoiluistahan kirjoitin tässä blogikirjoituksessa. Syötiin paljon ruokaa, sekä terveellistä että vähemmän terveellistä. Toki halusinkin syödä hyvin matkalla, siis tarkoitan, että en edes halunnut syödä roskaa, vaan oikeasti hyvää ruokaa. Syön normaalistikin paljon kasviksia, ja roskaruoan syöminen ja täysin ranttaliksi heittäytyminen ei ole mun käsitykseni rennosta lomailusta, kun en sellaista kaipaa muutenkaan.

Matkan aikataulu oli seuraava:
15.-20.12. Fort Lauderdale
20.-21.12. Key West
21.-26.12. Risteilyllä Liberty of the Seas
26.12. Shoppailua Sawgrass Millsissä
26.-28.12. Miami

Fort Lauderdalen hotellissa Hyatt Placessa oli erinomainen aamiainen. Siellä oli jopa kaurapuuroa ja raejuustoa <3 Aamupalan takia menisin samaan hotelliin kyllä uudelleenkin jos sinne päin tulisi uudelleen tarve matkustaa.

Hotellilla tehtiin gluteenittomia perunasämpylöitä!
Niin hyviä - välissä paistettua munaa, pekonia ja rasvaista juustoa... Nam!
Kaurapuuroa, raejuustoa mansikkamarmeladia ja hunajaa.
Aamiaiset sen kuin paranee!
Jälkkäriksi vielä raejuustoa, maustamatonta jogurttia ja hedelmiä.
Nämä kaikki yllä olevat vedin joka aamu aamupalaksi. Onneksi sitä oli syksyn aikana tottunut isoihin aamiaisiin :) Kroppa oikein huusi aamuisin ruokaa, ja varsinkin kun käytiin useana aamuna treenaamassa ennen aamupalaa. Näillä lähti nälkä!

Käytiin ekana iltana elokuvissa katsomassa uusin Hobitti. Siellä ei todellakaan olisi kolmea tuntia kestänyt ilman jättisuurta zero-colaa ja nachoja :D Siis toi oli keskikokoinen juoma ja se oli varmaan litran! Ei varmaan tarvitse edes sanoa, että kesken elokuvaa oli pakko käydä pissalla :D

Nami! Hiukan oli hyviä nachoja, ja erityisesti tuo lämmin juustokastike <3

Automatkalla syötiin terveellisiä eväitä. Oltiin käyty kaupasta ostamassa marjoja ja lisäksi raahasin Suomesta CoCoVin Trailmixiä, jossa oli kaakaonibsejä, mulberrya, gojimarjoja, mantelia ja cashew-pähkinöitä. Tosi hyvä eväsherkku!

Kaikilla reissuilla ei tosiaan aina voinut valita sitä parempaa vaihtoehtoa. Evergladesin Flamingossa ei ollut kunnollista ravintolaa, josta olisin saanut gluteenitonta ruokaa, joten silloin oli pakko pärjätä roskalla. Tosin nuo sipsit oli ihan sairaan hyviä!! :) Tosin tuo Fusion juoma oli parhaasta päästä. Sen väitettiin sisältävän päivän kasvistarve...

Parina iltana syötiin samassa ravintolassa. Yleensä en koskaan matkoilla syö samassa paikassa kuin yhden kerran, mutta nyt oli hotellin vieressä niin hyvä ravintola ja iltaisin oli niin väsynyt, ettei jaksanut lähteä etsimään muuta. Outback Steakhouse oli ravintolan nimi. Söin siellä molempina iltoina kaiken lisäksi samaa ruokaa: Sesam-salaattia grillatulla kanalla sekä bataattiranskalaisia, mun suosikkeja! Niitä mä olisin voinut syödä koko matkani. Jenkeissä niitä saa melkein jokaisesta ravintolasta. Voi kunpa itse saisi tehtyä yhtä rapeita bataattiraneja. Ehkä siihen tarttis friteerauskeittimen ja sille linjalle mä en lähde! :D

Viimeisenä Fort Lauderdalen päivänä käytiin oikein FL:n keskustassakin pyörimässä. Käytiin syömässä Mangos-nimisessä ravintolassa. Sielläkin söin salaatin, vaikka semisti himoitsin matkakumppanini hampurilaista :) Grillattu kana ei koskaan petä, vaikka tämä olikin semisti liian tulinen mun makuun. Mangos-nimisessä paikassa kun oltiin, niin onneksi sieltä sai huippuhyvää mangokookosmaito-smoothieta, mango ladaa. Se pehmensi kanan tulisuutta.

Seuraavana päivänä lähdettiin ajelemaan kohti Key Westiä. Siellä nautittiin tuoretta ananasta juoman muodossa juuri auringonlaskun jälkeen.

Illalliseksi söi taas salaatin. Parasta siinä ehkä oli pekoni ja sinihomejuusto :D

Key Westissä yövyttiin pienessä hotellissa nimeltä Weatherstation Inn. Siellä oli vain 9 huonetta. Aamiainen tarjoiltiin söpössä korissa aamulla huoneen oven eteen ja sen sai käydä nauttimassa hotellin takapihan uima-altaalla. En vaan ollut sanonut mun gluteenittomasta ruokavaliosta mitään joten aamulla jänskätti onko siellä mulle mitään syötävää. Oli siellä onneksi jotain. Mies söi kaikki vehnäiset ja mä söin muut :D Onneksi oli hedelmien lisäksi pari munaa ja gluteeniton patukka.

Peanut butter <3
Nautin sen banaanin kyytipoikana, toimiva yhdistelmä :)
Sitten mentiinkin laivalle. Seilailtiin tosiaan Karibian merellä viisi päivää ja viiden päivän aikana syötiin paljon ruokaa. Siellä oli aamiainen klo 6:30 - 11:30 buffesta ja siitä eteenpäin klo 15 asti lounas buffesta. Eli buffet-ruokaa oli tarjolla siis 6:30 - 15. Joku päivä käytiinkin tuona aikana kolme kertaa syömässä, pieni välipala puolen päivän aikaan ja vielä lounas ennen kolmea.

Ja kyllähän me syötiin! Joka päivä mun aamiaiset näyttivät suunnilleen tältä:

Kasviksia, munakasta ja hedelmiä sekä yhden aamun maku"elämys" merilevää.

Lämpimiä herkkusieniä ja tomaatteja sekä leikkeleitä ja juustoa.
Tuon rasvattoman sokeripommi-jogurtin hylkäsin yhden aamun jälkeen.
Kaurapuuroa, namiii!
Jengi tosin mätti tähän päälle desin köntsän fariinisokeria.
Tosi terveellistä kaurapuuroa
!

Lounaalla pystyi syömään joko pelkkää paskaa tai sitten superterveellisesti. Tarjolla oli ihan kaikkea, salaatteja, kasviksia, hedelmiä, leikkeleitä, kalaa, ranskalaisia, hampurilaisia, pizzoja, hot dogeja, pihvejä, friteerattuja mitä-lie-palleroita, kanankoipia, jälkkäriksi pullaa jos jonkin laista... Mun lounaat näytti kuitenkin tältä:

Leikkeleitä, juustoa, perunasalaattia ja paljon kasviksia.
Yks päivä oli pakko syödä vähän raneja ja nakkiakin :)

Mutta tästä nämä ruokakuvat vasta alkaa. Illallista tosiaan syötiin ravintolassa, jossa listalta sai tilata kolmen ruokalajin illallisen. Listalla oli paljon herkullisia vaihtoehtoja ja mulle tuunattiin gluteenittomia niistä mitkä ei sitä muuten olisi olleet. Yleensä mun lisäke vaihtui uuniperunaksi, joka pikkasen alkoi kyllästyttää :) Alkupalat ja jälkkärit oli ehdottomasti parhaita kuten aina... Ruokalista vaihtui joka päivä, tosin siinä oli muutama pysyvä klassikko, kuten suosikki jälkkärini creme brulé.

Kyllähän sitä tällaisessa ravintolassa kelpas illallistaa :)

Tapakset alkupalana ei koskaan petä!

Kanaa, sieniä, kasviksia ja uuniperunaa.

Creme Brulé, tästä nautin useampana iltana :)

Ehdottomasti paras alkupala: kanaa, omenoita ja saksanpähkinöitä.
Ja tämä oli paras pääruoka: lohisalaattia.

Alkupalana paahtopaistia ja manchego-juustoa.

Riskillä jotain mystisen kuuloista valkoista kalaa.
Hyvää on kaikki, mikä on voissa paistettu!
Jouluaattona pukeuduttiin punaiseen ja tilattiin kuoharit -
tosin jäi puolet juomatta,
kun en edelleenkään tykkää alkoholin mausta :(

Basic kanaa, kasviksia ja perunaa.
Aika tylsää eikä niin ihmeellistäkään.
Mansikka pannacotta jälkkäriksi.
Joulupäivän alkupala. Mitähän tuo sose oikein olikaan?

Semisti tylsä jouluateria, kalkkuna oli tosin hyvää
ja kasviksina oli palsternakkaa, porkkanaa ja bataatia :)
Ja taas se ainainen uuniperuna!

En osannut päättää jälkkäristä niin mulle tuotiin kaksi:
tuo keskellä pöytää oleva mansikkamousse meni jopa creme brulén ohi :)

Ennen tätä joulupäivän illallista nähtiin muuten Saturday night fever. Liberty of the Seasilla oli 1000 hengen teatteri. Tuo musikaali oli upein teatteriesitys mitä oon ikinä nähnyt. Tosin ehkä se ei ole ylläri, että Vaasan kaupunginteatterin esitykset ei oo ihan yhtä mahtavia ;) Sen takia nautittiin myöhinen illallinen joten ennen teatteria piti saada jotain syötävää.

Ja vasta viimeisenä iltana mulle selvisi, että mä olisin saanut ilmaista gluteenitonta pizzaa vaikka joka päivä!! Ei perskules sentään! Nooh... Ehkä se oli ihan hyvä vaan ;)

Tää oli niin herkullista!

Laivalta kyllä lähdettiin hyvillä mielin ja makuaistit tyytyväisinä. Aamulla oltiin satamassa ja päiväksi mentiin shoppaamaan koko päiväksi. Illalla ennen leffaan menoa käytiin taas salaatilla Johnny Rocketissa. Otin salaattia, josta sitten sainkin ruokamyrkytyksen. Ainut kokonainen Miami-päivä meni hotellihuoneen sängyn ja vessan väliä ravatessa.... :(

Salaatti oi tosi hyvää niin kauan kuin se oli suussa...
Ois pitänyt syödä pelkät bataattiranet.
Tarjoilija teki hymynaaman ketsupista :)
Semmoiset pöperöt! Jenkeissä on kyllä parasta ruokaa mitä oon matkoilla syönyt. Parasta on erityisesti tietenkin se, että gluteeniton syöminen on tosi helppoa, gluteeniton syöminen on siellä tosi yleistä. Bataattiranskalaiset on ehkä seuraavaksi parasta, tuoreet hedelmät ja isot annoskoot.

Ruoka - mikä ihana syy taas haaveilla seuraavasta reissusta :)

- Tiina -

1. Matkakuvia on hauska selailla blogeista mutta tää vasta olikin ihanan herkullinen postaus. Ihan kirjaimellisesti! Mun mielestä lomalla saa ja tulee syödä kunnon ruokia eikä vetää pelkkää raejuustoa ellei sitten ole kisaamassa esimerkiksi. Ruoka on yks parhaimmista tavoista tutustua kulttuuriin. Oi että kun iski taas hirveä matkakuume katsottuani noi kuvat ja luettuani tekstit! :D

1. :) Ruoka on tosiaan parhaita juttuja matkoilla! :) Ja ei tosiaan matkalla voi nipottaa ruoan suhteen, mutta ei sentään ihan kokonaan ranttaliksi kannata heittäytyä :)