torstai 14. marraskuuta 2013

Terveysintoilijan ruokaostokset

Tänään kävin Prismassa täydennysruokaostoksilla sählyn jälkeen hikisenä :D Se onkin aina tosi mukavaa, mennä oikein freesinä kauppaan! :D Onneksi mun ruokaostokset kuitenkin tuki mun hien hajua, ehkä joku saattoi päätellä, että joku himoterveysintoilija on lähtenyt ruokaostoksille.
 
En tiedä tekeekö kukaan muu sitä, että arvioi muiden kanssaostelijoiden ostoksia kassalla :D En tiedä kehtaako sitä edes myöntää, mutta mä valitettavasti teen sitä. Jokainen toki saa ostaa mitä haluaa, mutta kyllä mä silti mielessäni "arvostelen" toisten ruokaostoksia. Anteeksi vaan! :) Muuten on aivan sama mitä aikuiset ihmiset syö itse, mutta kyllä mä järkytyn jos lapsiperheellä on liukuhihna täynnä pakastepizzoja, valmishamppareita, eineslihapullia, ranskanperunoita ja sokerijogurtteja. Näillä mä oon kyllä itsekin kasvanut, että ei sillä.
 
Mä ajattelin tänään siellä kaupan kassalla, että mua melkein hävettää mennä sinne mun ostosten kans, kun oli jo omaankin mieleen melkein ärsyttävän terveysintoiluhenkiset ostokset. Melkein hävetti nostaa ne siihen hihnalle. Muut ajattelee, että tuokin vois nyt höllätä vähän, eikö sillä oo mitään muuta elämää, taas tollainen tyyppi joka vetää tota raejuustoa ihan hulluna ja eikö sitä nyt vois ostaa ihan kunnon rasvaista fetaa. Tuollainen salaatinpupeltaja. Mitä se noilla protskupatukoilla kuvittelee voittavansa, eikö se nyt voisi ostaa ihan kunnon suklaalevyn :D
 
Yleensä käydään Lidlissä ostoksilla ja tänään piti mennä Prismaan, että sain mm. luomukaurahiutaleita, X-tran raejuustoa, vähärasvaista fetaa, Bonnen hedelmäsosetta ja halpoja mustikoita. Muuten mukaan tarttui salaattia, kurkkua, banaania, protskupatukoita (asiakasomistajapäivillä kaikki sporttiosaston tuotteet -15 %!), kurkumaa, korianteria ja suolatonta kasvisliemikuutiota.
 
 
 
Seppo-kissakin tuli tutkimaan ostokset kotiin päästyä. Hänen herkkuaan tästä valikoimasta löytyykin kurkun ja fetan muodossa. :) Seppoa ei paljon haittaa onko feta täysrasvaista vai 5%:sta, kaikki käy!
 
 
 
Vihdoinkin löysin / muistin etsiä tätä Bonnen hedelmäsosetta. Hui kun ne oli kalliita! Hedelmäiset oli halvimpia oisko omena ollut 2,25 € / purkki, mutta niissä oli eniten kaloreita sekä luonnollisesti enemmän hiilareita ja mustikkainen oli jopa 5 € / purkki. Tämä mansikkasose oli siltä väliltä 3,90 €. Näitä on monet kehuneet blogeissa ja meidän  Liten FB-ryhmässä joten pakkohan tätä oli ostaa. Rakastuin tähän tuotteeseen jo ainesosaluetteloa lukiessani: Ainekset: Mansikka. Jippii! Vihdoinkin tuote jossa ei ole mitään ylimääräistä! Kaloreitakin on vain 36 kcal (hedelmäisissä jopa lähes 90kcal!).  Tämän päivän ruoat on jo syöty mutta huomenna menee makutestiin! :) Tämä olis hyvä myös töihin otettavaksi, sillä siinä on kätevä kierrekorkki.

 
Liten ruokavaliossa saa lihaa korvata fetalla. Mä oikein hämmästyin kun luin kerrankin fetan ravintosisältöä, en oo ikinä ajatellut, että siinä on tosiaan noin paljon proteiinia! Tai siis olin mä tämän nyt jo vähän aiemmin huomannut, mutta siitä innostuneena ostin taas pari purkkia fetaa. Aina oon ollut vähärasvaista fetaa vastaan, se on musta lähinnä maistunut pahvilta, mutta mun mielestä tämä Rainbown 5 % feta, tai siis  muuten anteeksi, salaattijuusto, oli tosi hyvää.


Jaha, sitten Blogger taas kieltäytyi tekemästä mun kanssa yhteistyötä enkä saakaan enää näitä kuvia suurennettua. Höh. Tää on välillä niin hämärä! Älkää antako keskenään erikokoisen kuvamateriaalin häiritä! :)
 
Anyway. Siis, en ymmärrä tätä asiaa, mikä on kyllä silti aivan loistava jutska. Nimittäin se, että Prismassa on nämä 1 kg Pakkasmarjan suomalaiset mustikat ihan sikahalpoja. Halvempia kuin kesällä tuoreet mustikat torilla.  Tällainen iso säkki maksaa 6,89 € / kg. Vertailun vuoksi, halvin puolukkasäkki maksoi 7,19 € / kg. Viime talvena tämä samainen säkki maksoi 9,90 €. Tällä kertaa oli pakko ostaa pari säkillistä ja pitänee tankata pakkanen näitä täyteen ennen talvea. Mulla kun kuluu mustikkaa vähintään 100g päivässä ja mieskin niitä välillä syö. Eli suunnilleen viikon kestää tuollainen pussi.
 
 
Yritin etsiä Prismasta Nutmix-patukkaa jota kehuttiin Liten FB-ryhmässä. En löytänyt. Olisi pitänyt googlettaa ennen kauppaan menoa, sillä nyt vasta huomasin, että se onkin Leaderin patukka. En ole noita Leaderin patukoita enää edes yrittänyt himoita, koska niissä on kaikissa ollut gluteenia joita olen tutkinut. Tuo nutmix on mennyt multa ihan ohi.  Kuulemma maistuu Marsilta :) Nam! Ens kerralla sitten. Gluteenittomia protskupatukoita on tosi vähän! :( Eikä niissä ole yhtä isoja protskumääriä kuin tavallisissa. Mitä lisäarvoa se vehnän lisääminen niihin patukoihin oikein tuo? Musta ei yhtään mitään. Hemmetti! Onneksi on nämä Fastin Recovery & Protein -patukat. Suosikkini Peanut caramel oli loppu, mutta onneksi oli tätä mansikka-hasselpähkinää. Niin hyvää! Sen ravintosisältö on per 100g: 40g proteiinia, 36 hiilihydraattia, rasvaa 10g. Halusin kuitenkin maistaa vielä jotain uutta, ja löysin tällaisia Victory Fudge brownie -patukoita! Voi kun pääsis jo maistamaan! :) 65 g patukassa on 21 g proteiinia, hiilaria 28 g, rasvaa 6g ja kuitua 20 g, siis nämä on ilmoitettu per patukka. Kyllä mun kelpaa mennä sählyporukan pikkujouluihin tällä herkulla! :D

 
Mun tuli nyt itsekin kauhea nälkä kun kirjoitin tätä blogia. Tai siis näiden herkkujen himo. Vähän mä odotan, että pääsen huomenna päivän tauon jälkeen (voi kamala!) syömään mustikkaa, maistamaan mansikkasosetta ja herkuttelemaan protskupatukalla! :)
 
Nyt nukkumaan, että huominen aamupala tulis nopeammin! :)
 
- Tiina -


4 kommenttia:

  1. Täytyy tunnustaa, että kyllä mäkin joskus "arvioin" ihmisten ostoksia kassajonossa. Ihmetyttää monesti sellaiset kombinaatiot kuten: einespizzaa, sipsejä, karkkia, kaljaa yms. ja näiden lisäksi jotain ruoansulatusjogurttia. Tekis mieli joskus sanoa, että jos jättäisit noi rasvaiset ja lisäaineiset ruuat vähän vähemmälle, ehkä sun ei tarttis ostaa sitä Activiaa ym. Eipä sillä, että mullakaan nyt ihan aina olis niin mallikelpoiset ostokset, mutta pääsääntöisesti kyllä nykyään.

    VastaaPoista
  2. Perheen äitinä täytyy todeta, että joskus meillä syödään hätävarana eineksiä (= nakkeja, lihapiirakkaa ja joskus hyvin harvoin pakastepizzaa). Lasten saannin jälkeen olen todennut, että mulla ei ole varaa enää arvostella kenenkään ruokakoreja, koska sorrun itsekin joskus tollasiin hätävaroihin. Mutta noistakin eineksistä isä yleensä syö lihikset ja pakastepizzat, lapsille pyrin kaikin keinoin niitä välttämään.
    Ja mä en itse usko mihinkään activioihin jne, mutta kertokaa mulle, mistä saa 125g pikareissa maustamatonta jogurttia, niin vaihdan heti siihen. Toistaiseksi Activia on ollut ainoa, mikä myy noin pienissä purkeissa maustamatonta jogurttia.
    Lapsille pyrin ostamaan aina vähäsokerisia/lisäaineettomia jogurtteja.

    Ja mä olen sitä mieltä, että kaikkea saa syödä, kunhan syö kohtuudella ja tollaset epäterveellisyydet on satunnaista "herkkua".

    VastaaPoista
  3. Toisten ostoskorien arvioija minäkin. Ihan hauskaa ajanvietettähän se on :D Sen lisäks että arvioin terveystottumuksia ihmisten ostoksista, yritän myöskin arvailla perhekokoa ja -koostumusta sun muita hirmuisen tärkeitä asioita :D Mun ostoskorini ei varmastikaan kerro terveysintoilijasta kovin suoraan. Ainakaan aina. Muksut meillä syö eri sapuskaa aika usein, ja heidän toiveiden mukaan ostelen välillä "roskaakin". (Juu, syytä vaan lapsia, itekin söit pari miniomenapiirakkaa tällä viikolla kun kuopus niin nätisti niitä tarjos... :P )

    Hyvä postaus! Pitäis munkin joku kerta muistaa ostaa noita Bonnen soseita. Ja vertailla pakastemustikoiden hintoja - nyt kun närästys on helpottamaan päin ja pystyn taas marjoja syömään kärsimättä :D

    VastaaPoista
  4. Anonyymiille. Luonto+ jogurttia myydään pikareissa siis maustamaton rasvaton...ainakin isommissa kaupoissa sitä löytyy.

    VastaaPoista